Bijeenkomst 4, jaar 2

Dinsdag 21 januari was de eerste bijeenkomst van 2025. We zijn 2025 goed afgetrapt!

Zoals gewoonlijk stond de ochtend in het teken van het praktijkonderzoek. Er is hard gewerkt aan de meetinstrumenten: interviewleidraden, vragenlijsten, conceptmaps en meer zijn nu grotendeels klaar. We namen ook de rol van critical friends aan om elkaars meetinstrumenten kritisch te beoordelen. Iemand anders kan vanuit diens perspectief altijd weer nieuwe inzichten geven.

Na een lekkere lunch stond teambuilding op het programma. Om even weer goed wakker te worden speelden we 30 seconds. Maar natuurlijk niet het gewone spel maar 30 seconds in een hoogbegaafdheidjasje. Dit was een leuke manier om binnen ons thema te werken aan effectieve communicatie, samenwerking, stressmanagement, creativiteit en kennis!

Daarna gingen we aan de slag met de vragenlijst voor het wetenschappelijk onderzoek van POINT-Zaanstreek. Er werden nog een aantal kritische punten teruggeven. We zijn nu bijna klaar om dit onderzoek uit te zetten.
Aansluiten inspireerde Eveline ons met haar good practice. Ze begeleidde een filosofisch gesprek zoals ze dat ook met leerlingen doet. Centraal stond een dilemma waar Eveline als intern begeleider tegenaan is gelopen bij een begaafde leerling. Het was interessant om vanuit deze invalshoek een casus te bespreken.

We sloten de dag, samen met collega’s van buiten POINT, af met een lezing van Annelies De Muijnck. Annelies liet ons zien hoe we motivatie bij leerlingen kunnen aanwakkeren en behouden. Ze behandelde verschillende modellen en ging dieper in op het Achievement Orientation Model. Met behulp van denksleutels bespraken we de verschillende onderdelen van dit model. Ook kregen we praktische tips om motivatie in de praktijk te versterken. Een waardevolle afsluiting van de dag!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *