Na de zomervakantie van 2024 is de onderzoekswerkplaats POINT-plus gestart. Deze werkplaats, waar onderwijsprofessionals, opleiders en onderzoekers werken, is gericht op kansengelijkheid en cognitief talent. Het thema van het overkoepelende onderzoek is: het signaleren en stimuleren van cognitief talent op scholen met een hoge schoolweging. De aanleiding voor het opzetten van deze werkplaats is het feit dat kinderen met gelijke cognitieve capaciteiten nog niet altijd gelijke ontwikkelkansen in het onderwijs krijgen. Kinderen uit gezinnen met een lagere sociaaleconomische status (SES) presteren minder goed op school dan kinderen met hogere SES, ook wanneer zij gelijke cognitieve capaciteiten hebben (Von Stumm, 2017). Bij gelijke leerprestaties, hebben kinderen met lagere SES meer kans op een lager schooladvies. Onderpresteren in de basisvakken zien we vaker bij leerlingen met lager opgeleide ouders en hetzelfde geldt voor leerlingen met een niet-westerse migratieachtergrond (Bleumink e.a., 2022).
Hier willen we verandering in brengen! In de werkplaats POINT Plus werken onderwijsprofessionals, opleiders en onderzoekers daarom samen aan het ontwerpen van nieuwe tools, aanpakken en instrumenten die ondersteunend zijn om cognitief talent beter te signaleren en te stimuleren. De onderwijsprofessionals komen uit basisscholen met een hoge schoolweging in Den Bosch en Eindhoven en we hopen er nog één stad aan toe te voegen. Belangrijke thema’s zijn de overgang van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid en de impact van rolmodellen.
De deelnemers zullen elk jaar aan een nieuw ontwerponderzoek werken volgens de stappen van Design Thinking. Wat er ontworpen wordt, is de keuze van de school en deelnemers zelf. Tijdens iedere bijeenkomst wordt per stap van het design-thinking- proces uitleg gegeven en een start gemaakt met de uitwerking. In online werkbijeenkomsten wordt in kleine groepen onder begeleiding verder gewerkt. Daarnaast wordt er een promotieonderzoek uitgevoerd binnen de werkplaats door Roeline Bijl, MSc student bij de Radboud Universiteit en onderzoeker bij POINT. Zij neemt de deelnemers mee in alle stappen van haar onderzoek. Daarnaast komt er iedere bijeenkomst een wetenschapper of professional vertellen over een good practice.
Het samen optrekken in onderzoek, onderwijsontwikkeling en professionalisering staat centraal binnen POINT Plus. Heb je interesse om de ontwikkelingen te volgen of om betrokken te worden? Laat het weten aan projectleider Linda van den Bergh: l.vandenbergh@fontys.nl.