05-03-2020 PABO-studiedag, jaar 4

Donderdag 5 maart 2020 – PABO-studiedag, jaar 4

Vandaag staat de POINT-studieochtend (hoog)begaafdheid op het programma. De opkomst van de pabo-studenten is hoog, want er moeten zelfs stoelen bijgezet worden in de collegezaal. Het belooft een interessante studieochtend te worden!

Anouke opent de studieochtend en geeft een college over het signaleren van (hoog)begaafdheid in de klas. Daarna volgt een interactieve sessie met Dolores Leeuwin, die op latere leeftijd ontdekte dat ze (hoog)begaafd is. Dolores beantwoordt vragen en vertelt hoe het is om (hoog)begaafd te zijn. Het is heel inspirerend om haar verhaal te horen over het belang van gezien worden, ook wanneer je niet aan de norm voldoet.

Na deze sessie geven de POINT-leerkrachten een eigen workshop aan pabo-studenten, o.a. over het vooruitwerklabboek, creatief denken en signaleren. Heel interessant voor studenten, omdat de POINT-leerkrachten echt uit het werkveld komen en met (hoog)begaafde leerlingen te maken hebben.

In de middag volgt een POINT-bijeenkomst en ook Dolores Leeuwin sluit aan. Binnen POINT willen we ‘literatuur bespreken’ als vast agendapunt maken en samen bespreken we welke artikelen hiervoor geschikt zijn.

Anouke vraagt om input voor een onderzoek naar gedragsproblemen en prikkels; de POINT-deelnemers delen hun ervaringen hierover. Elise deelt pakketjes uit met informatiebrieven voor het grootschalige onderzoek, want binnenkort zullen Joke en Elise op de POINT-scholen komen voor dataverzameling. Tot slot bespreken we het kleinschalige onderzoek en kunnen de POINT-leerkrachten nog aan de slag voor hun eigen onderzoek.