Blog POINT-bijeenkomst 30 mei 2017

Studenten to the POINT 30 mei 2017

We begonnen deze keer op onze thuislocatie, OBS De Blaak. In de teamkamer zijn we begonnen met een good practise van Maartje: Talentklas. Tijdens het luisteren naar Maartje kregen wij meerdere vragen. Wat is de juiste beslissing voor leerlingen, een voltijd of deeltijd talentklas? Is het juist om leerlingen terug te sturen naar het reguliere onderwijs? Is het juist om leerlingen uit hun veilige omgeving te halen en ergens anders neer te zetten?
Vragen waarop de antwoorden bij iedere leerling zullen verschillen. Ook binnen het team van POINT013 roept dit vragen op, wat is het juiste om te doen? Voor iedereen een grijs gebied waarin iedereen zijn of haar eigen mening heeft. Het lastige aan deze kwestie is dat in ieder verhaal en in iedere mening een kern van waarheid zit. Leerlingen hebben behoefte aan gelijkgestemde, maar hebben ze dan geen behoefte aan leeftijdsgenoten waarmee ze een balletje trappen op het plein?

Dit zijn vragen die de leerlingen zelf het beste kunnen beantwoorden. Hier kregen wij ook de gelegenheid voor. Er is een plusklas op OBS De Blaak. De leerling die wij spraken had een sterke voorkeur: de talentklas is fijner dan elke keer op en neer. De leerling die wij spraken bloeide op in de Talentklas, het verschil in niveau, de verrijking, het leerproces, de begeleiding, ze raakte niet uitgepraat. Voor deze leerling was het duidelijk het beste om in een voltijd Talentklas te zitten.

Voor ons als studenten blijft het puzzelen. Het beste uit de leerling halen, dat is altijd je doel. Hoe je dat doel gaat bereiken ligt aan jou als docent, maar dat is niet de beslissende factor. Daarom sluiten wij af met de vraag die ons aan het denken zet:

Moet het huidige schoolsysteem op de schop, of is er een passende oplossing te bedenken waarbij de onderwijsbehoefte van iedere leerling, begaafd of niet, niet in het gedring komt?

Groetjes Stefan van Balkom en Lieke Brok