We startten de bijeenkomst met een check-in met de Blob Tree. Een mooie manier om te praten over hoe iedereen erbij zit. Ook een geschikte ’tool’ om op verschillende manieren in te zetten in de klas. Vervolgens werd er weer hard verder gewerkt aan de praktijkonderzoeken.
Na een fijne wandeling vulden we de Sociale Regulatie Tool in. Deze tool helpt ons het netwerkleren binnen de werkplaats inzichtelijk te maken. De analyse van de resultaten stemde positief: ons netwerk wordt als waardevol en ondersteunend ervaren, met veel gevoel van verbondenheid en gelijkwaardigheid. Daar zijn we trots op!
Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met productontwikkeling. We maakten een eerste inventarisatie van dromen en knelpunten rondom het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen. Deze deelden vervolgens in thema’s in. We hebben genoeg input om volgend jaar mee verder te kunnen!
We sloten het jaar af met een inspirerende lezing van Lisanne van Nijnatten over onderpresteren. Ze benadrukte dat onderpresteren geen individueel kenmerk is, maar een patroon, een dynamiek tussen mensen en hun omgeving. Ze gaf ons een praktisch ‘lui’ stappenplan mee, vol bruikbare tips voor de praktijk. Erg waardevol!
Het was een mooie afsluiting van een leerzaam jaar. Op naar een inspirerend vervolg in het nieuwe schooljaar!