Bijeenkomst 6, jaar 1

We startten de dag met ‘positieve babbelen’. Aan de hand van gesprekskaartjes (gemaakt door oud-collega Elise) gingen we met elkaar in gesprek. De gesprekskaartjes zijn gebaseerd op het PERMA-model, acroniem voor positive emotions, engagement, relationships, meaning, accomplishments. Het PERMA-model is voortgekomen uit de positieve psychologie die uitgaat van het versterken van wat goed gaat, de potentie van mensen (i.p.v. het oplossen of voorkomen van problemen).


Daarna sloot Sven Mathijssen online aan om ons meer te vertellen over zijn promotieonderzoek over menstekeningen van kinderen. Waardevol om meer te weten te komen over in hoeverre menstekeningen gebruikt kunnen worden als screener om (hoog)begaafde leerlingen te signaleren. We concludeerden dat er nog meer onderzoek nodig is om een screener te ontwikkelen.


In de middag gingen we aan de slag met ons eigen praktijkonderzoek: aan welke ontwerpcriteria moet het toekomstige product voldoen? Mooie, doordachte gesprekken en keuzes volgden.

We sloten de dag af met een inspirerende good practice van Anne-Mieke van den Bruggen over hoe je programmeren op een toegankelijke en betekenisvolle manier kunt integreren in de klas. Haar verhaal zat bevatte veel praktische tips waar we meteen mee aan de slag kunnen in onze eigen onderwijspraktijk.

Het was fijn om weer bij elkaar te komen. Op naar de volgende bijeenkomst!