We startten de dag met een informele teambuilding. Het doel was om elkaar (nog) beter te leren kennen. Dit deden we aan de hand van recente foto’s. Iedereen zocht een eigen recente foto op, waarover hij/zij wat wilde vertellen. In groepjes gingen we in gesprek over de uitgekozen foto’s.
Vervolgens behandelden we een casus met behulp van enIQma. De hoofdvraag die centraal stond, was: op welke manier kan het potentieel van de betreffende leerling benut worden? Het doel was niet alleen om adviezen te genereren, maar ook om het professionaliseringsspel enIQma te leren kennen. We concludeerden dat enIQma helpend kan zijn bij het behandelen van een casus. Ook zou enIQma ingezet kunnen worden bij oudergesprekken.
Voor het praktijkonderzoek stond wederom de fase ‘verdiepen’ centraal. We verwerkten de eerste gelezen literatuur in een conceptmap, zodat overzichtelijk werd wat we in welke bronnen gelezen hadden. Daarna dachten we na over welke vragen we nog hadden ten aanzien van het onderzoeksthema. Welke ervaringsdeskundigen en experts zouden we hierover kunnen bevragen? Met behulp van een ‘relatieronde’ maakten we gebruik van elkaars netwerk.
De dag werd afgesloten door een lezing van Marjolijn. Marjolijn richtte zich in haar lezing op jonge lezers en spellers. Enkele inzichten die we meenemen zijn:
– “systematische” screening bij leerlingen in groep 2 is zinvol
– Contact tussen leerkrachten groep 2 en 3 over leesvoorwaarden en leesvaardigheid is zinvol
– Herkenning bij leerkrachten in groep 2 is belangrijk: “hoe meer je weet, hoe meer je ziet”
– Schoolbeleid en afspraken rondom vroege lezers (vanaf groep 3)
De volgende bijeenkomst vindt plaats in de Week van de Hoogbegaafdheid.