Bijeenkomst 3, jaar 2

Op donderdag 12 december vond de laatste bijeenkomst van POINT-Zaanstreek van 2024 plaats.

De ochtend stond wederom in het teken van het praktijkonderzoek. We blikten nog even terug op het theoretisch kader om de basis van het onderzoek te verstevigen. We zetten namelijk nog eens goed op papier wat de redeneerlijn van het onderzoek is en waar nog aanvulling vanuit de literatuur voor nodig is. Met deze basis kunnen we ons de volgende keer richten op het aanvullen van de meetinstrumenten.

Na een lekkere lunch en gezellige aansluitende wandeling, stond de teambuildingsactiviteit op het programma.
Hierbij gingen we voor een activiteit die ook heel leerzaam is om in de klas in te zetten. We moesten in een rasterveld de juiste route zien te ontdekken. Dat kon alleen maar door fouten te maken en door te zetten: dat toonde weer goed aan dat je van fouten (zowel van jezelf als die van anderen) leert!

Vervolgens bekeken we met een kritische blik een viertal materialen met betrekking tot hoogbegaafdheid, waaronder 40 vragen voor verrijking en praatplaten. We dachten na over hoe we deze materialen zouden inzetten in de praktijk, wat de sterke punten van de materialen zijn en waar verbeterpunten liggen. Het is altijd goed om een kritische blik op het materiaal te werpen dat je mogelijk wilt inzetten in de klas.

We sloten de dag af met een presentatie van Els Pronk. Zij nam ons mee in het ontdekken van talent bij kinderen. We stonden stil bij hoe we voorbij gedrag kunnen kijken zodat we contact kunnen maken met de talenten van kinderen. Els vertelde dat aandacht geven aan talenten van kinderen en kinderen deze talenten laten inzetten, bijdraagt aan positieve emoties en daarmee weer aan veerkracht. De presentatie gaf mooie inzichten, hier kunnen we wat mee!

Op naar meer mooie en inspirerende bijeenkomsten in 2025!