Bijeenkomst 3, jaar 1

We startten de dag met een ‘zoek iemand die…BINGO!’. Het doel van deze activiteit was om elkaars namen en elkaar nog beter te leren kennen. Vervolgens stond de lezing van Trudie op de planning. De titel van de lezing was ‘“(Hoog)begaafdheid” in relatie tot achtergrond van leerlingen en vaardigheden/competenties – een impressie op basis van data uit Limburg’. De lezing was gebaseerd op data vanuit de OnderwijsMonitor Limburg, waarin Universiteit Maastricht, Limburgse scholen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs als partners samenwerken. We bestudeerden de resultaten op het gebied van leerkracht inschattingen t.a.v. kinderen met kenmerken van (hoog)begaafdheid en de scores op de verkorte versie van de NSCCT (niet-schoolse cognitieve capaciteiten test). Dit leverde voldoende stof tot nadenken op, omdat er discrepanties blijken te zijn tussen ‘conclusies’ op basis van inschattingen van leerkrachten en op basis van de test. Vragen die naar boven kwamen, waren: Welke rol spelen verwachtingen die leerkrachten (on)bewust uiten? Waartoe hebben we een beoordeling nodig?

Na de lezing stond het praktijkonderzoek op de planning. We blikten terug op de praktijkvraagstukken en op de kennisvragen die waren opgesteld. Daarna gingen we verder met fase 2: verdiepen. Na informatie van Nanke over het vinden van betrouwbare en bruikbare literatuur, gingen we aan de slag met het zoeken naar passende literatuur voor de praktijkvraagstukken.

Renate Bax verzorgde de good practice ‘Out of the box de dag beginnen’. In haar presentatie liet Renate verschillende materialen zien die zij gebruikt om de dag ‘out of the box’ te beginnen. Mooi om te horen dat deze activiteiten geschikt zijn voor alle kinderen!

De dag eindigde met een toelichting van Ruth over de schoolleidersinterviews die we de afgelopen tijd hebben uitgevoerd om het thema voor het grootschalige onderzoek te bepalen. Ruth nam ons mee in de analyse van de interviews en haar advies.

De volgende bijeenkomst vindt plaats in het nieuwe jaar!