We startten de dag met een namenrondje. We koppelden de namen weer aan de alliteraties die we tijdens de eerste bijeenkomst bedacht hadden. Ook blikten we terug op de eerste bijeenkomst en de afgelopen periode (tussen de twee bijeenkomsten in). Vervolgens was het tijd voor intervisie. We gingen in twee groepen in op het volgende vraagstuk: hoe zorg je voor een structurele aanpak in de reguliere klas voor leerlingen die het ‘pluswerk’ ontstijgen? De ene groep focuste zich op het jonge kind. De andere groep focuste zich op het oudere kind.
Na de intervisie sloot Anouke Bakx aan voor het verzorgen van de lezing ‘hoe kijken we naar (hoog)begaafdheid?!’. In haar lezing behandelde Anouke drie onderdelen:
– Deel 1: fases die mensen doorlopen die in aanraking komen met (hoog)begaafdheid (gebaseerd op de 7 fases van Tijl Koenderink).
– Deel 2: Theoretische benadering/modellen
– Deel 3: Visie op (hoog)begaafdheid in scholen
Na de lunchpauze verzorgden Janneke en Lieneke een good practice over de reis die het samenwerkingsverband Midden-Limburg de afgelopen jaren heeft afgelegd t.a.v. het thema (hoog)begaafdheid. Ook vertelden zij over De Fonkeling – onderwijsexpertise Hoogbegaafdheid, een onderwijsexpertisecentrum dat deze week zijn deuren opent. Wat een prachtig initiatief!
We sloten de dag af met praktijkonderzoek (fase 1- verkenning). Het doel van vandaag was om het vraagstuk verder af te bakenen. We gingen uiteen in onderzoekgroepjes. Binnen de groepjes stelden we elkaar, als ‘critical friends’, (positief) kritische vragen, zodat de onderste steen boven kwam en het vraagstuk steeds helderder werd.
We kijken terug op een fijne bijeenkomst waarin we aan het denken zijn gezet, geïnspireerd zijn geraakt en waarin we stappen hebben gezet in de verkenning van het praktijkvraagstuk.
Op naar de volgende bijeenkomst op 10 december!