Op donderdag 15 september trapten we het nieuwe POINT-jaar af met alle werkplaatsen. Ook POINT-NN sloot gedeeltelijk online aan, een primeur!
Anouke opende de bijeenkomst met een mooi welkomswoord. Ze heette de verschillende werkplaatsen welkom en vertelde over de structuur van POINT en over wat we het komende jaar gaan doen binnen de werkplaatsen. Daarnaast gebruikte Anouke enkele (kinder)boeken als metafoor om het lesgeven aan (hoog)begaafde kinderen te verbeelden. Zo gebruikte Anouke de uitspraken uit het boek ‘De jongen, de mol, de vos en het paard’ om de kenmerken van (hoog)begaafdheid te duiden.
Na de opening stond de teambuilding centraal. Op basis van overeenkomsten, zoals dezelfde voorletter of hetzelfde vakantieland, gingen we in kleine groepjes met elkaar in gesprek. Tijdens deze gesprekken deelde iedereen zijn vragen, verwachtingen en ervaringen. Ook werden er informele gesprekken gevoerd. Het was een mooie manier om elkaar beter te leren kennen en om meer te weten te komen over POINT.
Voor de lunch vond de lezing van Evelyn Kroesbergen plaats. In haar lezing behandelde Evelyn drie onderdelen, namelijk creativiteit & hoogbegaafdheid, creativiteit & aandacht en creativiteit in de klas. Het was een inspirende lezing!
In de middag gingen de werkplaatsen uiteen en was het tijd om elkaar als deelnemers van POINT013 beter te leren kennen. Dit deden we aan de hand van oude schoolfoto’s. Vervolgens maakten we in groepjes een wandeling waarbij, aan de hand van gesprekskaartjes, verwachten over POINT werden besproken. Het was fijn om deze uit te wisselen en elkaar ook persoonlijker te leren kennen.
Daarna stonden de tee soorten onderzoek van POINT op het programma. Anouke vertelde hoe we aan de slag gaan met het wetenschappelijke onderzoek en Aline en Hanneke vertelde over hun eigen ervaringen met praktijkonderzoek in een eerdere onderzoekscyclus van POINT013.
Het was een geslaagde bijeenkomst, dat belooft veel goeds voor de komende drie jaar!