Donderdag 14 mei 2020 – POINT-bijeenkomst 7, jaar 4
Ook de zevende POINT-bijeenkomst vindt online plaatst. Hoewel het veel fijner is om elkaar face-to-face te zien en te spreken, bleek ook dit keer weer dat het online samenkomen een goed alternatief is in deze tijd.
Het eerste halfuur vliegt voorbij als we met elkaar bijpraten over het onderwijs op afstand en onderzoek klein. Daarna schakelen we over naar een ander programma, omdat Eleonoor van Gerven een presentatie zal geven over dubbel bijzondere leerlingen. Iedereen kijkt ernaar uit, want de artikelen die Eleonoor vooraf toestuurde, maakte ons al heel nieuwsgierig.
Het is een inspirerende sessie, waarbij we al gauw de diepte in gaan. Eleonoor vertelt onder andere dat dubbel bijzondere leerlingen heel divers zijn, waardoor er ook niet één passende aanpak is voor deze groep leerlingen. Naast (hoog)begaafdheid heeft een dubbel bijzondere leerling ook een leer- of ontwikkelingsstoornis; wanneer deze twee met elkaar botsen, ontstaat de ‘knal’ (1+1=3).
De sessie is niet alleen informatief, maar ook heel interactief. Eleonoor zet ons digitaal in kleine groepjes om hierover door te praten. Voor veel leerkrachten is deze ‘knal’ heel herkenbaar: Dubbel bijzondere leerlingen die gefrustreerd raken en voelen dat ze niet aan hun eigen verwachtingen of verwachtingen van anderen kunnen voldoen.
Vervolgens vertelt Eleonoor hoe motivatie een belangrijke invloed heeft op de schoolse prestaties van een leerling. Zelfeffectiviteit (Geloof ik dat ik deze taak kan maken?), doelwaardering (Vind ik deze taak belangrijk?) en omgevingsperceptie (Verwacht mijn omgeving dat ik deze taak kan?) bepalen iemands motivatie.
Tot slot gaat Eleonoor dieper in op hoe dubbel bijzondere leerlingen op maat begeleid kunnen worden. Hierbij geeft Eleonoor mooie tips die direct in de praktijk ingezet kunnen worden. Heel handig!