10 oktober 2017, 2e bijeenkomst 2e jaar POINT

Maartje opent de bijeenkomst met als leuke binnenkomer de beloofde kaarsjes van de vorige bijeenkomst ;). Anouke geeft aan dat de vraag vanuit NRO is gekomen of de leerkrachten van POINT willen vloggen met hun eigen telefoon. Gewoon korte vlogs met de mobiele telefoon gemaakt vanuit de praktijk, bijvoorbeeld als ze aan het werk zijn met kinderen. Ook geeft Anouke aan dat we heel graag een vervolg willen geven aan POINT, vandaar dat we een nieuwe subsidieaanvraag indienen. Stel dat er geen subsidie meer zou zijn. Kunnen we POINT dan toch continueren? welke mogelijkheden zien we daarvoor? Het is goed om hierover nog eens verder te brainstormen met de bestuurders en directeuren.

Ton geeft een korte samenvatting van de midterm-bijeenkomst die we hebben bijgewoond in Amsterdam. Anouke, Ton, Nathalie, Doortje, Sven, Jaap, Larissa, Marius en Jeroen zijn hier naar toe geweest om POINT te vertegenwoordigen. Tijdens de inloop van de bijeenkomst lieten kinderen van de school zien hoe zij met onderzoekend leren bezig waren. Daarna hebben alle werkplaatsen een filmpje laten zien van de opbrengst tot nu toe. (Klik hier voor het filmpje van POINT013). Per werkplaats was er nog iemand die een pitch mocht houden over de werkplaatsen. Jaap Denissen deed dat voor POINT013 en hij sprak mooie ambities uit voor de toekomst. Na de pitches gingen we in groepen uiteen om de ervaringen van de verschillende werkplaatsen uit te wisselen en elkaar zo verder te inspireren voor de rest van het project.

 

Als vervolg op het onderzoek naar de verschillende signaleringsinstrumenten dat door de leerkrachten van de werkplaats is gedaan, wordt er op 7 november een bijeenkomst georganiseerd waarbij de aanbieders van de verschillende signaleringsinstrumenten iets vertellen over hun instrument. Deelname is gratis en voor iedereen uit het werkveld te bezoeken. Inschrijven kan via http://www.ontwikkelacademie.nu/workshops/2017-11-07-presentatie-verschillende-signaleringsinstrumenten-voor-hoogbegaafdheid

Daarna neemt Anouke ons nog even mee in het programma voor de studiereis van 27 oktober a.s. De studiereis is al goed voorbereid en de benodigde treinkaartjes zijn al in ons bezit.

De studenten Stefan en Lieke gaan zich voor POINT bezighouden met het opstellen van een materialenlijst. Welke materialen voor hoogbegaafde leerlingen zijn er en met welk doel kun je ze inzetten? Hoe werken ze? Wat levert het op? Waar loop je tegenaan als je er mee werkt?Lieke vertelt iets over deze materialenlijst en de input die ze van de leerkrachten van POINT hebben gekregen. Stefan vertelt iets over het kleuterlab en zijn ervaringen daarmee. Hij geeft aan de hand van praktijkvoorbeelden aan wat er zoal gebeurt tijdens het kleuterlab. Uiteindelijk bedoeling is dat er zo een overzicht komt (met filmpjes) van goed te gebruiken materialen.

 

Elly vertelt over haar good practice op Panta Rhei. Ze heeft hier alle kinderen van de plusklas onder haar hoede en vertelt ons hoe ze hiermee aan de slag gaat. Het portfolio speelt hier een belangrijke rol in en Elly is nog steeds op zoek om dit portfolio te verfijnen.

Na een korte pauze gaan de leerkrachten in groepjes onder begeleiding van de onderzoeker verder met hun onderzoek.