10-12-2020 – Bijeenkomst 3, jaar 1

Donderdag 10 december 2020 – Derde bijeenkomst, jaar 1 POINT040

Ook in december was het weer tijd voor een POINT-bijeenkomst, de derde van het jaar. De dag begon met een check-in, de vraag die hierbij werd gesteld was: met welke eigenschap van jezelf ben je blij? Dit zorgde voor een positieve start van de dag!

Vervolgens was het tijd voor een good practice, ditmaal vanuit de Zaanstreek. Erg interessant om te horen hoe zij onderzoekend leren stimuleren bij (hoog)begaafde leerlingen!

De masterstudenten deelden aansluitend hun opzet voor de grootschalige POINT-onderzoeken. De leerkrachten gaven hier constructieve feedback op. Heel fijn dat de onderwijspraktijk zo betrokken kan worden bij de wetenschap. Er staan weer mooie onderzoeken op het programma, de centrale thema’s zijn: het zelfbeeld van leerlingen, de cognitieve vaardigheden van leerlingen en leerkrachtenprofessionalisering.

Aan het einde van de ochtend kregen we een interessante lezing van Ragnild Zonneveld, Echa Specialist in Gifted Education. Zij kwam vertellen over het door haar ontwikkelde (mis)matchmodel. Een heel interessant model waarin verschillende aspecten in het leven van een individu worden meegenomen! Ze gaf de boodschap mee dat we verder moeten kijken dan een IQ-score en dat een kleine interventie al een verschil kan maken in het hele systeem rondom een leerling.

Na de lunch stond onderzoek klein op het programma. In groepjes zijn we aan de slag gegaan met literatuur. Vragen die hierbij centraal stonden waren: hoe zoek je handig literatuur? En hoe pak je het lezen van literatuur aan?

We eindigden de dag met een voorproefje van enIQma, we speelden namelijk het onderdeel Feit of Fabel. Fijn om met elkaar goede gesprekken te voeren over de feiten en fabels rondom het thema (hoog)begaafdheid.

Het was weer een inspirerende dag, op naar de volgende POINT-bijeenkomst!